MUSICS DE LA SETMANA


EDDIE "LOCKJAW" DAVIS-
JOHNNY GRIFFIN




Eddie va néixer com Edward Davis el 2 de març de 1922 a Nova York i va morir a Culver City, Califòrnia, el 3 de novembre de 1986.
Va començar la seva carrera professional a finals de 1930 i malgrat l'estreta relació que mantindria amb el bebop uns anys més tard, el seu estil estava fermament arrelat en el blues i el swing.
Va obtenir grans experiències en bandes com les de Cootie Williams (1942-1944), Lucky Millinder i Andy Kirk (1945-1946) abans de començar a liderar els seus propis grups orientats fuertemenete al Rhythm & Blues.Va ser un protagonista essencial en l'orquestra de Count Basie en diverses ocasions (1952-1953, 1957, i 1964-1973).
El particular so que arrencava del seu saxo tenor va fer d'ell un músic molt imitat, sent un dels pocs intèrprets que van desenvolupar un estil personal inconfusible caracteritzat per la seva agressivitat i gran to bluesístic, però també capaç d'aconseguir una gran sensibilitat.
Per la seva banda Johnny Griffin com molts altres músics d'èxit de Chicago, va estudiar música al DuSable High School sota Walter Dyett, començant a tocar el clarinet abans de passar-se al oboè, saxo alt i, finalment, després de treballar en l'orquestra de Lionel Hampton , al saxo tenor juntament amb Arnett Cobb. Quan estava a l'institut, als 15 anys va arribar a tocar amb T-Bone Walker en un grup liderat pel germà de Walker. Va treballar en l'Orquestra de Lionel Hampton (sent la seva primera aparició a Los Angeles en un enregistrament de 1945 als 17 anys), i la va abandonar per unir-se a l'orquestra d'un col · lega de Hampton, el trompetista Joe Morris de 1947 a 1949. Va tocar amb els Messengers d'Art Blakey durant uns mesos de 1957, i en el sextet i quartet de Thelonious Monk el 1958. Durant aquesta etapa, va gravar un interessant treball amb Clark Terry en "Serenade To Bus Seat" acompanyant el trio Wynton Kelly, Paul Chambers i Philly Joe Jones. Va tornar a treballar amb Monk a la seva octet i nonet el 1967. Va gravar també amb el quintet de Nat Adderley el 1958 i una altra el 1978. Com a líder de la seva pròpia orquestra, el seu enregistrament per a Blue Note de 1956 Introducing Johnny Griffin, que va comptar amb Wynton Kelly al piano, Curly Russell al contrabaix i Max Roach a la bateria, li va proporcionar grans elogis per part de la crítica. Atès que ja havia aconseguit l'èxit als Estats Units, especialment amb el seu disc també per Blue Note de 1957 A Blowing Session amb la col · laboració de John Coltrane, es va traslladar a Europa.
Quan Eddie "Lockjaw" Davis i Johnny Griffin van unir forces per formar un combo amb els seus dos potents saxos tenors en la línia frontal, el hard bop es va assegurar d'afegir a la seva llista de famosos "enfrontaments" una nova i reeixida fórmula en què les"competències" no eren més que una disfressa per expressar l'admiració mútua que els protagonistes sentien entre ells.
Només cal recordar com a exemples el succeït entre Gene Ammons i Sonny Stitt, Dexter Gordon i Wardell Gray, Phil Woods i Gene Quill, Zoot Sims i Al Cohn, Frank Foster i Frank Wess i un inoblidable trobada de Sonny Rollins amb John Coltrane.
The Johnny Griffin & Eddie "Lockjaw" Davis Quintet va estar actiu tot just un parell d'anys però, en tan breu període va deixar un llegat realment impressionant: Tough Tenors, Tough Tenors Favorites, Pisces, The Tenor Scene, Lookin 'At Monk, Blues Up And Down, Live At Minton i Battle Stations, un títol que pot sonar molt "guerrer" però en el qual només van posar els seus grans i extravertits tons a prova perquè, en la "baralla", guanyéssim tots.
Secundats pel pianista Junior Mance, el contrabaixista Larry Gales i el bateria Ben Riley, els registres d'aquesta realització reeditada el 2011 per Fresh Sound Records, corresponen a preses en directe al mític Minton's Playhouse de Nova York el 6 de gener de 1961 que es el que podreu escoltar dins de la selecció que teniu a la vostra disposició en aquesta web.

Aquesta Setmana al Camps....